Kosthold i barnehagen!

KOSTHOLD

Kostholdet er noe vi er veldig opptatt av i barnehagen vår. Vi ser viktigheten av et riktig kosthold i barnehagehverdagen.

Vi vil forsøke å tilnærme oss Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen fra Sosial og helsedirektoratet, både når det gjelder hva et barn bør spise i løpet av dagen, og dessuten rammen rundt måltidet: ro, trivsel, hygge, trygghet og omsorg.

Lunsjen er et naturlig samlingspunkt midt på dagen der store og små deler et måltid og tar en hyggelig prat. Vi ønsker å legge til rette for ulike matopplevelser hvor fellesskapet stimulerer til forskertrang i matveien. Vår erfaring er at på denne måten får barna stadig opplevelsen av å like ting de trodde de ikke likte.

Grønnsaker vil ofte stå på menyen som tilbehør til brødmåltidet eller til varme retter. Vi vil i størst mulig grad lage maten fra bunnen av og basere oss minst mulig på halvfabrikata. Unntaket må være barnas favoritt: Toro tomatsuppe!!

UKE MENY

Hver dag lager vi lunsj i barnehagen.

Mandag:levert fersk brød

Tirsdag:variert varmmat