Planlegging, dokumentasjon og vurdering

PLANLEGGING, DOKUMENTASJON OG VURDERING.

I følge” Lov om barnehager”, skal alle barnehager i Norge utarbeide en årsplan for virksomheten i løpet av et barnehageår. Årsplanen skal inneholde informasjon om hvordan barnehagen vil arbeide med danning, omsorg, oppdragelse, lek og læring for å sikre barn gode utviklings- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem.

Årsplanen bygger på Rammeplanen for barnehagen som trådte i kraft 1.august 2017. Årsplanen gir ikke en fullstendig oversikt over avdelingens arbeid gjennom hele året og må derfor leses i sammenheng med månedsbrev som blir utarbeidet. Månedsbrevene vil gi utfyllende informasjon om arbeidet på avdelingene. Ukeplanen viser daglig pedagogiske opplegg og aktiviteter. Vårt mål er å gjennomføre planene med såpass stor fleksibilitet slik at det blir rom for spontanitet og barnas medvirkning. Barna skal føle at de har innflytelse på livet i barnehagen.Ukeplaner, månedsbrev, infoskriv og årsplan er tilgjengelig på Kidplan. Ukeplanen dokumenterer detaljer om barnehagens daglige innhold i tillegg til månedsbrevene. Dokumentasjon kan også være bilder fra ulike aktiviteter og turer, forestillinger for foreldrene, utstilling av små kunstverk eller å fortelle om det enkelte barns opplevelser i løpet av en dag.

Ut ifra årsplanen vurderer vi jevnlig vårt pedagogiske arbeidgjennom året for å sikre at vi har nådd de mål vi har satt oss. Det som vurderes er det enkelte barns utvikling, eventuelle spesialpedagogiske tiltak og barnehagens faste aktiviteter. Hensikten er å sikre at vi arbeider innenfor de bestemmelser som står i barnehageloven og rammeplanen samt å sikre det enkelte barns velferd og utvikling. Dette blir gjort kontinuerlig på avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager. Vi deler erfaringer med hverandre og legger opp nye strategier/opplegg dersom det er nødvendig.  En slik prosessvurdering er vesentlig for å sikre at vi hele tiden jobber i forhold til målsetningene våre og at vi kan gjennomføre nødvendige endringer underveis. Ved denne vurderingen ser vi lettere utviklingen i arbeidet vårt, noe som fører til større interesse og inspirasjon hos personalet.